fb
Popis fotky Zlato bez DPH

Jsme smluvními partnery
České mincovny a České národní banky

Stříbrná medaile Josef Božek - konstruktér prvního parovozu provedení proof (GT 2011)

Josef Božek-konstruktér prvního parovozu

Do naší nabídky přibyla další medaile z produkce regionální mincovny Grossus Tessinensis. Ta si jako náměty pro své medaile vybírá především události nebo osobnosti ze Slezska. Minulý rok jsem si mohli s ní mohli jako předchozí emisi připomenout výročí založení Českého Těšína. Nyní si námětem stal slavný těšínský vynálezce Josef Božek, známy jako konstruktér prvního parovozu a též parolodi v českých zemích.

Narodil se 28. února 1782 v Biery ve Slezsku. Po vystudování Gymnázia v Těšíně, kde již začal konstruovat svá první zařízení, odchází studovat do Brna matematiku a mechaniku. Božek snil o ještě vyšším vzdělání, proto se přihlásil na Pražskou univerzitu, kde studoval filozofii, při studiu si ještě stihl udělat i hodinářský kurz. Není zcela jasné jestli ho něco stále táhlo k mechanice nebo to byl akutní nedostatek prostředků, co způsobilo,že neodolal nabídce tehdejšího ředitele Stavovského polytechnického ústavu Františka Gerstnera a nastoupil jako mechanik. Zprvu vyráběl pohyblivé protézy, později získal uznání za velmi přesné hodinové stroje. Jeden z nich sloužil potřebám Klementinské hvězdárny celých sedmdesát let. Nápad na parou poháněný automobil se v Božkově hlavě nezrodil náhodou. V době jeho působení totiž polytechnika konečně získala parní stroj z Anglie, pro převoz samozřejmě rozložený. A nikdo jiný než Božek nedostal za úkol stroj smontovat a vyladit. Proto mohl roku 1815 představit praktické užití parního stroje, vlastnoručně vyrobený parní automobil. Bohužel se při výrobě parních dopravních prostředků zadlužil, a když mu při jeho druhé ukázce roku 1917, při které předváděl kromě automobilu i parou poháněný člun, ukradl pokladnu s vybraným vstupným, od pokusů s parním pohonem upustil. Začal projektovat vodní čerpadla a také vagóny pro první koněspřežnou železnici v Česku. Josef Božek zemřel 21. října 1835.

Podoba medaile je dílem Urszuly a Tomasze Herma. Averzní straně dominuje bysta vynálezce s pozadím tvořeným siluetou Hradčan a Těšína. V částečném opisu věnčí okraj mince tři nápisy, jejichž každá část je symetricky umístěná na protilehlou část mince, na minci stojí: „Josef Božek“, „1782 – 1835“ a „Cieszyn Praha“.

Reverzní strana je pak složena z Božkových nejlepších strojů: Klementinských hodin, parního automobilů a parního člunu. Okraj mince lemuje nápis „Konstruktér Wynalezca“.

Text: Martin Skřivánek-zlatobezdph.cz
Foto: Grossus Tessinensis

Celý popis produktu
Výrobce: TKL Word, s.r.o.
vyprodáno
Cena: 1 190
Sazba DPH: včetně DPH 21 %
  • Popis
  • Dotaz prodejci
  • Odeslat známému
Celý popis produktu

Josef Božek-konstruktér prvního parovozu

Do naší nabídky přibyla další medaile z produkce regionální mincovny Grossus Tessinensis. Ta si jako náměty pro své medaile vybírá především události nebo osobnosti ze Slezska. Minulý rok jsem si mohli s ní mohli jako předchozí emisi připomenout výročí založení Českého Těšína. Nyní si námětem stal slavný těšínský vynálezce Josef Božek, známy jako konstruktér prvního parovozu a též parolodi v českých zemích.

Narodil se 28. února 1782 v Biery ve Slezsku. Po vystudování Gymnázia v Těšíně, kde již začal konstruovat svá první zařízení, odchází studovat do Brna matematiku a mechaniku. Božek snil o ještě vyšším vzdělání, proto se přihlásil na Pražskou univerzitu, kde studoval filozofii, při studiu si ještě stihl udělat i hodinářský kurz. Není zcela jasné jestli ho něco stále táhlo k mechanice nebo to byl akutní nedostatek prostředků, co způsobilo,že neodolal nabídce tehdejšího ředitele Stavovského polytechnického ústavu Františka Gerstnera a nastoupil jako mechanik. Zprvu vyráběl pohyblivé protézy, později získal uznání za velmi přesné hodinové stroje. Jeden z nich sloužil potřebám Klementinské hvězdárny celých sedmdesát let. Nápad na parou poháněný automobil se v Božkově hlavě nezrodil náhodou. V době jeho působení totiž polytechnika konečně získala parní stroj z Anglie, pro převoz samozřejmě rozložený. A nikdo jiný než Božek nedostal za úkol stroj smontovat a vyladit. Proto mohl roku 1815 představit praktické užití parního stroje, vlastnoručně vyrobený parní automobil. Bohužel se při výrobě parních dopravních prostředků zadlužil, a když mu při jeho druhé ukázce roku 1917, při které předváděl kromě automobilu i parou poháněný člun, ukradl pokladnu s vybraným vstupným, od pokusů s parním pohonem upustil. Začal projektovat vodní čerpadla a také vagóny pro první koněspřežnou železnici v Česku. Josef Božek zemřel 21. října 1835.

Podoba medaile je dílem Urszuly a Tomasze Herma. Averzní straně dominuje bysta vynálezce s pozadím tvořeným siluetou Hradčan a Těšína. V částečném opisu věnčí okraj mince tři nápisy, jejichž každá část je symetricky umístěná na protilehlou část mince, na minci stojí: „Josef Božek“, „1782 – 1835“ a „Cieszyn Praha“.

Reverzní strana je pak složena z Božkových nejlepších strojů: Klementinských hodin, parního automobilů a parního člunu. Okraj mince lemuje nápis „Konstruktér Wynalezca“.

Text: Martin Skřivánek-zlatobezdph.cz
Foto: Grossus Tessinensis

Dotaz prodejci

Potřebujete poradit, který produkt je přesně pro Vás?
Nevíte si rady s výběrem nebo máte jakékoliv další otázky? Neváhejte se na nás obrátit a my Vám rádi pomůžeme.

povinné položky

Odeslat známému

Doporučili byste tento produkt svému kolegovi či známému?
Pošlete mu krátký vzkaz prostřednictvím tohoto formuláře.

Poptavkový formulář