fb
Popis fotky Zlato bez DPH

Jsme smluvními partnery
České mincovny a České národní banky

Stříbrná medaile 1200 let od založení města Těšína provedení proof (GT 2010)

Těšín slaví 1200 let od svého založení

Před několika dny Český a polský Těšín společně oslavily hned dva jubilea. 1200 let od legendárního založení Těšína Třemi bratry a 90 let vzniku moderních rozdělených měst Českého Těšína a Cieszyna. Těšín se v minulosti těšil velkému významu a byl také zdrojem většiny sporů, které na tomto území vznikly. Ať už mezi Pruskem a Rakouskem-Uherskem nebo i Českem a Polskem. Polistopadové oslavy založení však už probíhají ve vzájemném souznění obou měst.

Podle pověsti se v roce 810 sešli u pramene tři synové knížete Leška – Bolek, Lešek a Těšek a usmysleli si založit na tomto místě město. Pravdou však je, že první osídlení se datuje k 5.-6. století, právě toto stáří přiřkli archeologové nejstarším nálezům z hradiště na Zámeckém vrchu a ze slovanského hradiště Podobora, které bylo podle nálezů z vykopávek zrekonstruováno a nyní se znovu tyčí nad Chotěbuzí. Městem se Těšín formálně stává roku 1220, avšak už předtím ve 12. století byl nejvýznamnějším městem Opolsko-ratibořského knížectví. Hlavním centrem nově vzniklého Těšínsko-osvětimského knížectví se Těšín stal za prvního Piastovce Měška a jeho následovníků, právě v tomto období byl největším městem Slezska. Krutou ráno město utrpěl ve třicetileté válce, kdy byla většina domů zbořena. V letech 1709-1750 pak byl postaven evangelický kostel, který se dochoval dodnes a je důležitým centrem polských luteránů. Kulturní rozvoj na přelomu 18. a 19. století byl reakcí na 11-ti letý úpadek Těšína po velkém městském požáru z roku 1789. V tomto období, přesněji v roce 1805, zde přechodně sídlil císařské dvůr, aby unikl nebezpečí, které Vídni hrozilo invazí Turků. Revoluční rok 1848 do Těšína přitáhl přední zástupce polské inteligence a dal vzniknout prvním novinám vycházejícím v polském jazyce.

Za přelom v historii města by se dal považovat rok 1869, kdy byla Těšínem vedena Košicko-bohumínská dráha. Později, když byla přidána i spojnice mezi Frýdkem a Bílskem se město stalo po Bohumínu nejdůležitějším železničním uzlem Slezska. S příchodem železnice se začal rozvíjet i průmysl, i když se v Těšíně nerozvíjel tak rychle jako v okolních městech. Stále však zůstával kulturním a správním centrem. Za první světové války zde přebývalo početné rakouské vojsko seskupené kolem generálního štábu haličské fronty, ten si město vybral hlavně kvůli železničnímu koridoru vedoucímu na Slovensko. Po první světové válce byla na území Slezska vedena tzv. Sedmidenní válka mezi Československem a Polskem. Polsko si dělalo nárok na oblast Bohumínska, Karvinska a Těšínska. České vojsko, jehož páteř tvořily jednotky legionářů, kteří se právě vrátili z Francie, v početní výhodě zaútočilo a dobilo celé území až za řeku Vislu, kdy byl jejich postup zastaven na apel velkých států Dohody. V červenci 1920 byla uzavřena dohoda mezi Československem a Polskem a Těšín rozdělen demarkační linií probíhající řekou Olší na československou a polskou část. Obě části byly znovu spojeny v roce 1938, kdy Polsko využilo oslabení Československa Mnichovskou dohodou a Těšínsko obsadilo. Po porážce Polska byl Těšín spojen až do roku 1945 v rukou německých okupačních sil. Po skončení války se stal znovu administrativním centrem celé oblasti. V roce 1960 však statut okresního města ztratil, to mu velmi ubralo na důležitosti. Městu po vzhledové ani funkční stránce nepřidala masová bytová výstavba probíhající od 60. až do 80. let. V dnešní době je Těšín velmi atraktivní svým historickým centrem a také svými papírnami a tiskárnami.

Martin Skřivánek - zlatobezdph.cz

Celý popis produktu
Výrobce: TKL Word, s.r.o.
vyprodáno
Cena: 1 490
Sazba DPH: včetně DPH 21 %
  • Popis
  • Dotaz prodejci
  • Odeslat známému
Celý popis produktu

Těšín slaví 1200 let od svého založení

Před několika dny Český a polský Těšín společně oslavily hned dva jubilea. 1200 let od legendárního založení Těšína Třemi bratry a 90 let vzniku moderních rozdělených měst Českého Těšína a Cieszyna. Těšín se v minulosti těšil velkému významu a byl také zdrojem většiny sporů, které na tomto území vznikly. Ať už mezi Pruskem a Rakouskem-Uherskem nebo i Českem a Polskem. Polistopadové oslavy založení však už probíhají ve vzájemném souznění obou měst.

Podle pověsti se v roce 810 sešli u pramene tři synové knížete Leška – Bolek, Lešek a Těšek a usmysleli si založit na tomto místě město. Pravdou však je, že první osídlení se datuje k 5.-6. století, právě toto stáří přiřkli archeologové nejstarším nálezům z hradiště na Zámeckém vrchu a ze slovanského hradiště Podobora, které bylo podle nálezů z vykopávek zrekonstruováno a nyní se znovu tyčí nad Chotěbuzí. Městem se Těšín formálně stává roku 1220, avšak už předtím ve 12. století byl nejvýznamnějším městem Opolsko-ratibořského knížectví. Hlavním centrem nově vzniklého Těšínsko-osvětimského knížectví se Těšín stal za prvního Piastovce Měška a jeho následovníků, právě v tomto období byl největším městem Slezska. Krutou ráno město utrpěl ve třicetileté válce, kdy byla většina domů zbořena. V letech 1709-1750 pak byl postaven evangelický kostel, který se dochoval dodnes a je důležitým centrem polských luteránů. Kulturní rozvoj na přelomu 18. a 19. století byl reakcí na 11-ti letý úpadek Těšína po velkém městském požáru z roku 1789. V tomto období, přesněji v roce 1805, zde přechodně sídlil císařské dvůr, aby unikl nebezpečí, které Vídni hrozilo invazí Turků. Revoluční rok 1848 do Těšína přitáhl přední zástupce polské inteligence a dal vzniknout prvním novinám vycházejícím v polském jazyce.

Za přelom v historii města by se dal považovat rok 1869, kdy byla Těšínem vedena Košicko-bohumínská dráha. Později, když byla přidána i spojnice mezi Frýdkem a Bílskem se město stalo po Bohumínu nejdůležitějším železničním uzlem Slezska. S příchodem železnice se začal rozvíjet i průmysl, i když se v Těšíně nerozvíjel tak rychle jako v okolních městech. Stále však zůstával kulturním a správním centrem. Za první světové války zde přebývalo početné rakouské vojsko seskupené kolem generálního štábu haličské fronty, ten si město vybral hlavně kvůli železničnímu koridoru vedoucímu na Slovensko. Po první světové válce byla na území Slezska vedena tzv. Sedmidenní válka mezi Československem a Polskem. Polsko si dělalo nárok na oblast Bohumínska, Karvinska a Těšínska. České vojsko, jehož páteř tvořily jednotky legionářů, kteří se právě vrátili z Francie, v početní výhodě zaútočilo a dobilo celé území až za řeku Vislu, kdy byl jejich postup zastaven na apel velkých států Dohody. V červenci 1920 byla uzavřena dohoda mezi Československem a Polskem a Těšín rozdělen demarkační linií probíhající řekou Olší na československou a polskou část. Obě části byly znovu spojeny v roce 1938, kdy Polsko využilo oslabení Československa Mnichovskou dohodou a Těšínsko obsadilo. Po porážce Polska byl Těšín spojen až do roku 1945 v rukou německých okupačních sil. Po skončení války se stal znovu administrativním centrem celé oblasti. V roce 1960 však statut okresního města ztratil, to mu velmi ubralo na důležitosti. Městu po vzhledové ani funkční stránce nepřidala masová bytová výstavba probíhající od 60. až do 80. let. V dnešní době je Těšín velmi atraktivní svým historickým centrem a také svými papírnami a tiskárnami.

Martin Skřivánek - zlatobezdph.cz
 

Dotaz prodejci

Potřebujete poradit, který produkt je přesně pro Vás?
Nevíte si rady s výběrem nebo máte jakékoliv další otázky? Neváhejte se na nás obrátit a my Vám rádi pomůžeme.

povinné položky

Odeslat známému

Doporučili byste tento produkt svému kolegovi či známému?
Pošlete mu krátký vzkaz prostřednictvím tohoto formuláře.

Poptavkový formulář