Jsme smluvními partnery
České mincovny a České národní banky
Materiál: Stříbro
Váha: 16 g
Ryzost: 999 / 1000
Průměr: 34 mm
Kvalita: PROOF
Hrana: Hladká
Autor: Urszula Górnicka Herma
Datum emise: duben 2012
Emisní náklad: 1000 ks
Mincovna: Mincovňa Kremnica
Výrobce: | TKL Word, s.r.o. |
---|
Materiál: Stříbro
Váha: 16 g
Ryzost: 999 / 1000
Průměr: 34 mm
Kvalita: PROOF
Hrana: Hladká
Autor: Urszula Górnicka Herma
Datum emise: duben 2012
Emisní náklad: 1000 ks
Mincovna: Mincovňa Kremnica
Těšínské tramvaje z cyklu Grossus Tessinensis
Cieszyn a Český Těšín jsou hraničními městy na řece Olze, rozdělující území bývalého Těšínského Knížectví na část polskou a českou. Do bohaté historie kdysi jednotného města vtiskla svou nesmazatelnou pečeť tramvaj. Ačkoli jezdila pouhých 10 let, dodnes vyvolává dojemnou nostalgii za dávnou minulostí.
Výstavba Košicko-bohumínské dráhy se přičinila k nárůstu hospodářského významu Těšína. Pro zjednodušení spojení starého centra města (dnes polský Těšín) s vlakovým nádražím v rozvíjející se nové části za řekou Olzou (dnes Český Těšín) zažádalo město roku 1909 o povolení na stavbu elektrické dráhy. Po kladném vyřízení ji v roce 1910 zahájila firma AEG Vídeň.
Pravidelná přeprava cestujících byla zahájena 12. února 1911. Trať o celkové délce 1793 metrů vedla z Bielské ulice Náměstím (Rynek) a ulicí Hlubokou (Głęboka) přes most až k vlakovému nádraží. Na Náměstí a před mostem se nacházely výhybny. Zámeckou ulicí (ulica Zamkowa) vedla 630 metrů dlouhá manipulační trať do vozovny. Vozovna byla malá, se třemi kolejemi, na nichž mohly stát jen 2 vozy, a revizním kanálem.
Napětí troleje činilo 500 V, trolejové vedení se nacházelo ve výšce 5-5,5 m. nad kolejnicemi.
Obsluhovalo je 21 osob. První skupina tramvajových řidičů a pracovníků absolvovala praxi ve Vídni a následné školení na místě.
Jízdné stálo 12-14 haléřů. Zprvu se používaly papírové jízdenky, které kontrolovali průvodčí, později je nahradily žetony.
Po 1. světové válce a rozdělení města v roce 1920 na část polskou (Cieszyn) a československou (Český Těšín) jezdila tramvaj dál, avšak důkladné kontroly na hraničním mostě (kromě pasažérů se prohledával vnitřek vozu a podvozek) znemožňovaly plynulý provoz. Rozdělení města mezi dva státy fakticky způsobilo likvidaci tramvajové dopravy. Stalo se tak 2. dubna 1921 roku (byť mělo původně jít jen o částečné přerušení provozu). Vozy byly odstaveny do vozovny na polské straně. Roku 1921 byl jeden vůz prodán do Bielska, zbylé tři v letech 1922-23 do Lodže. Koleje s trolejemi byly do roku 1923 demontovány.
Ačkoli Český Těšín chtěl zavést vlastní tramvajovou linku, k uskutečnění plánu nikdy nedošlo. V současné době jezdí v Českém Těšíně a v Cieszyně autobusová doprava.
Zdroj: webové stránky Muzea Těšínského Slezska věnované právě Těšínským tramvajím
Foto: Grossus Tessinensis - TKL Word, s.r.o.
Upravil: Petr Maďa - zlatobezdph.cz
Nejlepší ceny a nejširší sortiment pamětních mincí a medailí naleznete jedině u nás.
Jsme již deset let jediná prodejna s kompletním sortimentem České mincovny a ČNB v Moravskoslezském kraji. Navíc u nás naleznete položky, které jsou v Praze, nebo v Jablonci nad Nisou již vyprodané.
Nakupujte mince a medaile v Havířově, podpoříte náš region. Budeme se o vás starat s láskou a velmi diskrétně. GDPR jsme zavedli již před léty…
Váš Petr Maďa – autorizovaný prodejce ČM a ČNB
Kamenná prodejna Šenovská 1, 736 01 Havířov
www.zlatobezdph.cz (web pro investory) fB Zlatobezdph.cz
www.hobbyhavirov.cz (web pro sběratele) fB Hobbyhavirov.cz
Nově zdarma na Google Play a App Store naše vlastní informační aplikace Numis Info
#zlatobezdph #hobbyhavirov #mince #numismatika #ceskylev
Potřebujete poradit, který produkt je přesně pro Vás?
Nevíte si rady s výběrem nebo máte jakékoliv další otázky? Neváhejte se na nás obrátit a my Vám rádi pomůžeme.
Doporučili byste tento produkt svému kolegovi či známému?
Pošlete mu krátký vzkaz prostřednictvím tohoto formuláře.